През месец май за целите на изследването бяха проведени анкети сред бизнеса и гражданите във всичките 28 области на страната. Целта на тези анкети бе да допълнят наличната статистическа информация със субективните възприятия за бизнес средата и условията за живот в отделните области.
След обработването на попълнените анкети сред бизнеса и гражданите се открояват интересни резултати и закономерности, които заслужават внимание. Предвид важността на корупцията и работата на администрацията за бизнес средата във всяка една област по-голямата част от анкетата сред представители на бизнеса беше посветена точно на тези въпроси. Ето и резултатите, които получихме:
Прави впечатление, че като цяло бизнесът не е бил особено критичен по отношение на нерегламентираните плащания. От една страна, това може да се дължи на липсата на опит или преки наблюдения върху такива практики, от друга – на неизчерпателния списък с примерни случаи, при които бизнесът си взаимодейства най-много с местните власти, от трета – просто на нежелание да се навлиза в конкретика за разпространените корупционни практики. Ако се съди по отговорите на този въпрос, може да се заключи, че нерегламентираните плащания са относително рядко срещано явление в страната с изключение на няколко области. За сравнение по отношение на корупцията по-скоро съществува обратната ситуация – относително широко разпространено явление из цялата страна с няколко изключения.
Все пак област Перник успява да затвърди своето „първенство” и по отношение на нерегламентираните плащания, като тук тези практики са относително най-често срещани на фона на останалата част от страната. София (столица) също се отличава с висока честота на нерегламентираните плащания. Другото интересно наблюдение от анкетите е, че нерегламентираните плащания там, където те се смятат за често срещани от бизнеса, са докладвани за всички изброени случаи, т.е. ако има възприятия за нерегламентирани плащания, те са повсеместни в рамките на областта – и при обществените поръчки, и при различни административни услуги, и при издаването на разрешителни и т.н.
Подобно явление се наблюдаваше и при корупцията, където като цяло разликите във възприятията за корупция между отделните институции в рамките на една област са малки. Тази взаимозависимост би могла да говори за ефект на „заразата” при възприятията за корупция – ако една или повече институции в една област се възприемат за корумпирани, то това или води до бързо навлизане на корупционните практики и в други институции, или автоматично създава сходни обществени представи за корупция и за другите институции в областта.
Оценката на бизнеса за работата на органите на местната общинска и областна администрация до голяма степен е в унисон с резултатите за корупцията. В областите, където има относително високи възприятия за корупция, са и местата, в които бизнесът оценява работата на администрацията най-ниско. Сред тях се нареждат област София, Перник и Кюстендил с оценка около 2,5-2,6 по скала от 1 до 5, където 1 означава наличие на сериозни слабости, а 5 – липса на слабости. Донякъде изненадващо сред областите с относително по-ниска оценка за местната администрация се откроява и Стара Загора, която не е сред най-корумпираните области. Както и при по-горе разгледаните индикатори, въпреки че въпросът за работата на общинската и областната администрация дава възможност за отделни оценки в няколко направления – компетентност на служителите, бързина, отзивчивост и т.н., се установява същата склонност към малка вариация между отделните оценки в рамките на една област. Или служителите се възприемат за бързи, компетентни, отзивчиви и неподкупни, или – обратното, но смесени „типологии” (примерно едновременно и високо компетентни, и подкупни) като цяло не се наблюдават. В същото време, на другия край на оценките се нареждат Бургас, Пазарджик, Разград, Търговище и Смолян с оценка около 4, като се има предвид, че скалата е от 1 – наличие на сериозни слабости до 5 – липса на слабости. В тези области дминистрацията се възприема по-скоро като такава без сериозни слабости. Следва да се припомни, че три от тези пет области – Разград, Търговище и Смолян - също се характеризираха с едни от най-ниските нива на корупционни усещания.
Графика 1: Връзка между възприятията за корупция и оценката на бизнеса за работата на местната администрация
Източник: Анкети сред бизнеса
Очевидно между двата измерителя – възприятия за корупция и оценка за работата на администрацията, има известна положителна корелация. Тази връзка се вижда ясно и от долната двумерна точкова диаграма (scatter plot), където са разположени различните области по двете оси – възприятие за корупция и оценка за работата на администрацията.
Таблица 1: Връзка между възприятията за корупция и оценката на бизнеса за работата на местната администрация
Източник: Анкети сред представители на бизнеса
Легенда: Червеното оцветяване на клетките представлява ниска оценка за работата на администрацията и възприятия за висока корупция. Обратно, зеленото оцветяване съответства на ниски възприятия за корупция и висока оценка за работата на администрацията. Жълтият цвят показва средни стойности.
Изчислените средни оценки за корупцията и за работата на местната администрация по области и пресметнатите статистически характеристики на корелация между двата показателя потвърдиха тези заключения. Корелацията между двата индикатора е положителна (0,78) и показва много висока стойност на свързаност между тези два индикатора. Ако възприятията за корупция в една област са високи, то можем да очакваме, че и оценката за работата на администрацията също ще е относително ниска, и обратно. Тук е важно да се подчертае, че тази взаимовръзка не предполага причинно-следствена връзка между двата показателя, а само и единствено паралелно движение. Т.е. не бихме могли да твърдим, че по-незадоволителната работа на администрацията води до по-висока корупция или пък обратното - че където местните органи са корумпирани, това води до снижаване на качеството на предоставяните от тях услуги. Единственият извод, който може да се направи от тази относително висока положителна корелация, е, че често корупцията и незадоволителното обслужване на бизнеса и гражданите от местните власти са свързани явления.
Както в анкетите сред бизнеса, така и във въпросниците за общините бяха включени няколко въпроса за степента на предоставяне и ползване на електронни услуги от областната/общинската администрация. По-голямата част от респондентите декларират, че не са ползвали електронни услуги от местната администрация. Единствените области, в които ползвателите на такива услуги преобладават над тези, които не ги ползват, са Благоевград, София, Стара Загора и Хасково. Сред областите с най-нисък процент респонденти, ползвали електронни услуги през последната година, се нареждат Кюстендил (6,3%), Смолян (8,2%), Сливен (12,2%), Ловеч (13,3%), Видин (16,3%) и Ямбол (16,3%). Интересен е фактът, че дори и в столицата, където е съсредоточен най-големият дял на младото и образовано население в страната, респондентите, които не са ползвали такива услуги, леко превишават ползвателите.
В заключение това, което може да се обобщи, е, че има силна положителна връзка между възприятията за корупция и оценката за работата на местната администрация. Тези области, които се открояват като по-силно корумпирани, също са и сред областите с относително по-ниски оценки на работата на тяхната администрация. Като най-слабо работещи и най-корумпирани се очертават Софийска област, Перник, Кюстендил, а като най-добре работещи и съответно най-чисти от корупция – Разград, Смолян и Търговище. Възприятията както за корупцията, така и за работата на местните институции са относително хомогенни, т.е. в рамките на една област се наблюдават относително малки разлики във възприятията за корупция и нерегламентирани плащания между отделните институции или пък по отношение на различни административни услуги. Слаба е и вариацията по отношение на различните аспекти от работата на администрацията – компетентност, неподкупност, бързина и т.н. Ако местната администрация в една област се възприема като слабо работеща, то това възприятие е повсеместно, така че администрацията като цяло се възприема и за бавна, и за некомпетентна, и за подкупна. По отношение на електронното правителство анкетите сред бизнеса и общинската администрация потвърждават очакванията ни, че електронните услуги, предоставяни от местните власти, се ползват от ограничен брой представители на бизнеса. В повечето области (с изключение на четири – Благоевград, Стара Загора, Хасково и Софийска област) респондентите, които са декларирали, че не са ползвали такива услуги през последната годината, далеч превишават ползвателите им.