Картата показва размера на четири от водещите местни данъци и такси през 2016 г.:
Данните са предоставени от общините по реда на ЗДОИ след изпратени заявления от страна на ИПИ.
Кризата от 2009 г. и усиленото усвояване на евросредства след 2007 г. (което предполага префинансиране и съфинансиране от общините) оказват видим ефект върху фискалната политика на местните власти. Според информацията, подадена ни от самите общини, през 2016 г. е направен рекорден брой увеличения на местни данъци и такси – общо 81. Случаите, в които данък или такса са били намалени, са едва 17, което е втората най-ниска стойност за последните 4 години. Многобройните случаи на увеличаване на размера на местните данъци и такси през 2016 г. свидетелстват както за фискалните затруднения на общините в края на предходния програмен период на ЕС, така и за липсата на реална данъчна конкуренция между тях.
Ниският дял на местните данъци в общата данъчна тежест за бизнеса поставя обективни граници пред данъчната конкуренция между общините. Дали данъкът върху недвижимите имоти е 1‰ или 2,5‰, например, вероятно не е решаващо за избор на инвестиционна дестинация. Огромната част от данъчната тежест е към централната власт, което до голяма степен обезмисля опитите на общините да се конкурират в привличането на бизнес чрез намаляване на местното данъчно бреме.
Регионални профили: показатели за развитие – Област Бургас 29.11.2024
Материалът е част от изследването на ИПИ „Регионални профили: показатели за развитие 2024“.
Оценка на общинските бюджети: как да се прави и какво да се следи 27.11.2024
Колко струва на данъкоплатеца уличното осветление? Какви приоритети финансира общинският бюджет? Може ли всеки...