Картата показва размера на четири от водещите местни данъци и такси през 2016 г.:
Данните са предоставени от общините по реда на ЗДОИ след изпратени заявления от страна на ИПИ.
Кризата от 2009 г. и усиленото усвояване на евросредства след 2007 г. (което предполага префинансиране и съфинансиране от общините) оказват видим ефект върху фискалната политика на местните власти. Според информацията, подадена ни от самите общини, през 2016 г. е направен рекорден брой увеличения на местни данъци и такси – общо 81. Случаите, в които данък или такса са били намалени, са едва 17, което е втората най-ниска стойност за последните 4 години. Многобройните случаи на увеличаване на размера на местните данъци и такси през 2016 г. свидетелстват както за фискалните затруднения на общините в края на предходния програмен период на ЕС, така и за липсата на реална данъчна конкуренция между тях.
Ниският дял на местните данъци в общата данъчна тежест за бизнеса поставя обективни граници пред данъчната конкуренция между общините. Дали данъкът върху недвижимите имоти е 1‰ или 2,5‰, например, вероятно не е решаващо за избор на инвестиционна дестинация. Огромната част от данъчната тежест е към централната власт, което до голяма степен обезмисля опитите на общините да се конкурират в привличането на бизнес чрез намаляване на местното данъчно бреме.
Област Габрово – инвестиции и високи доходи, но силно влошена демографска картина 10.01.2025
Брутният вътрешен продукт, заплатите и пенсиите в област Габрово продължават да нарастват, а нивото на бедност остава...
Област Враца: развита индустрия и високи заплати, но застаряването продължава 03.01.2025
Брутният вътрешен продукт на човек от населението в област Враца продължава да нараства. Средната годишна брутна...